یگانه پرستی

درباره خداوند و معنویت

یگانه پرستی

درباره خداوند و معنویت

احادیث زیبا

حدیث پیامبر


سَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ فَإِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ أَنْ یُسْأَلَ وَأَفْضَلُ الْعِبَادَةِ انْتِظَارُ الْفَرَجِ

ازپروردگار بواسطه ی فضل و کرمش در خواست نما 


زیرا که خدا درخواست بنده را دوست می دارد و برترین عبادت انتظار فرج و گشایش است


مشکات المصابیح ۲۲۳۷




 فی الحدیثِ القُدسیِّ :

أیُّما عَبدٍ اِطَّلَعتُ عَلى قَلبِهِ فَرَأیتُ الغالِبَ علَیهِ التَّمَسُّکَ بِذِکرِی تَوَلِّیتُ سیاسَتَهُ ، و کنتُ جَلِیسَهُ و مُحادِثَهُ و أنِیسَهُ

در حدیث قدسى آمده است : هر گاه به دل بنده اى سر زنم و ببینم که یاد من بر آن غالب گشته است ، تربیت او را خود به عهده گیرم و همنشین و همسخن و همدم او شوم .


بحارالانوار ۹۳/۴۲/۱۶۲





حدیث قدسی 

آن‌کس که مرا طلب کند، مرا می‌یابد و آن‌کس که مرا یافت، مرا می‌شناسد و آن‌کس که مرا شناخت، مرا دوست می‌دارد و جز من هیچ نگزیند





حدیث قدسی

از وحی‏های خدا به موسی (ع) این بود:

ای موسی فقیر کسی است که سرپرستی مثل من ندارد.
بیمار کسی است که طبیبی مانند من ندارد.

غریب، کسی است که مونسی مثل من ندارد.

الجواهر السَنیّة ص ۱۴۸





“حدیث قدسی”


☆ ای داود! به اهل زمینم خبر ده، که من دوستدار کسی هستم که دوستم دارد، همنشین کسی هستم که با من همنشینی کند، مونس کسی هستم که به یادم انس گرفته است، یار کسی هستم که یارم هست، برگزیننده ی آنم که مرا برگزیده است، و مطیع آن کسی هستم که اطاعتم کند.


مُسَکِّنُ الفُؤاد ص ۱۷ و ۱۸



امام علی (ع):
☆ خداوند به موسی(ع) وحی کرد؛ ای موسی! بدان که یادم برای یادکنندگان، دیدارم برای مشتاقان، و بهشتم برای فرمانبران است، اما خودم خاص دوستدارانم هستم


اعلام الدین ص ۲۷۹




حدیث قدسی”


☆ ای بنده ی من! اطاعتم کن تا تو را چون خودم گردانم؛ من زنده ای هستم که هرگز نمی میرم، تو را نیز زنده ای گردانم که هرگز نمیری، و منم غنیّ که هرگز فقیر نشوم، تو را نیز غنی گردانم که هرگز فقیر نشوی، و من هرچه بخواهم می شود، تو را نیز چنان کنم که هرچه بخواهی بشود.


ارشاد القلوب ۱ / ۱۷




حدیث قدسی


هر بنده ای را که به دلش بنگرم و ببینم که یاد من بر او غالب است، اداره کردن و تربیت او را خود بر عهده می گیرم و خود همنشین و همسخن و همدم او خواهم بود.


عده الداعی ص ۲۳۵




احادیث طبقه بندی شده:
.
☘️‍ حدیث قدسی به نقل از امام علی(ع):

خداوند فرمود ؛
هر کس برای خشنودی من کار کند ، سه ویژگی را به او عطا می‌کنم ؛ "شکر"ی را به او می‌شناسانم که جهل با آن آمیخته نباشد ، "یاد"ی را به او می‌شناسانم که فراموشی به آن راه نیابد ، و "محبت"ی را به او می‌شناسانم که محبت هیچ مخلوقی را  بر محبت من ترجیح ندهد
.

ارشاد القلوب ص ۲۰۴





حدیث قدسی

خداوند فرمود: ای داوود! به گناهکاران مژده بده که من توبه را می پذیرم و از گناه می گذرم، و دینداران را بترسان که به اعمال خود مغرور نشوند،

الجَواهِرُ السَّنِیَّه ص ۱۴۳




حدیث قدسی”


جبرئیل خطاب به داود گفت: ای داود! خداوند می فرماید:
☆ به درستی که من صدای این کرم را از میان سنگ درون دریا می شنوم، آیا تو گمان کردی صدای آن کس که مرا می خواند، از من مخفی می ماند


الجواهِرُ السَّنِیَّة ص ۱۷۵




فیما ناجَى اللّه ُ بِهِ مُوسى علیه السلام اَنْ قالَ: یَابْنَ عِمْرانَ! کَذِبَ مَنْ زَعَمَ اَنَّهُ یُحِبُّنى، فَاِذا جَنَّهُ اللَّیْلُ نامَ عَنّى. اَلَیسَ کُلُّ مُحِبٍّ یُحِبُّ خَلْوَةَ حَبیبهِ؟
در مناجات خدا با موسى علیه السلام از جمله چنین بود: دروغ مى گوید کسى که مى پندارد مرا دوست مى دارد، اما چون تاریکى شب او را فرا مى گیرد به خواب مى رود ( و از مناجات با من غافل مى شود). مگر نه اینکه هر عاشق و دوستدارى ، خلوت با محبوب خود را دوست مى دارد؟


[الجواهر السنیّه، ص 50]
 



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد